Esteettömyysvalinnat

Skip to main content
Kysymyksiä ja vastauksia etäluettavista mittareista
Kysymyksiä ja vastauksia etäluettavista mittareista
Hyvinkään Vesi tiedottaa

Kysymyksiä ja vastauksia etäluettavista mittareista

Hyvinkään Veden vuosittainen asiakastyytyväisyyskysely toteutettiin tänä vuonna touko–kesäkuun vaihteessa sähköpostikyselynä. Kyselyyn vastasi reilu tuhat asiakastamme. Tutkimus tuotti paljon kehitysideoita ja avopalautetta sekä kysymyksiä erityisesti etäluentaan liittyen.

Kokosimme vastauksia asiakkaiden yleisimpiin kysymyksiin. Koko asiakastyytyväisyyskyselyn tulokset on julkaistu nettisivuillamme.

Mitä hyötyä minulle on vesimittarin vaihdosta?

Vesimittari tulee vaihtaa uuteen määräajoin. Hyvinkäällä vesimittarin vaihtoväli on noin 8–10 vuotta, mutta se voi vaihdella kiinteistökohtaisesti. Määräaikaisvaihdoilla pyritään vähentämään mittarivirheitä ja parantamaan veden kulutusmittauksen tarkkuutta.

Minulle vaihdettiin etäluettava mittari, miksi?

Etäluettaviin mittareihin siirtyminen on ollut yksi asiakkaidemme toiveista. Tavoitteena on, että jokaisella asiakkaalla on tulevaisuudessa etäluettava mittari, jonka lukemia ei tarvitse ilmoittaa erikseen vesilaitokselle.

Mitä etäluettaviin mittareihin siirtyminen tarkoittaa taloyhtiössä, jossa on huoneistokohtaiset vesimittarit?

Huoneistokohtaiset mittarit ovat taloyhtiön omia vesimittareita. Hyvinkään Veden laskutus perustuu jatkossakin kiinteistölle asennettuun päävesimittariin, jonka lukeman Hyvinkään Vesi saa automaattisesti etäluettavan vesimittarin asennuksen jälkeen. Taloyhtiön omiin mittareihin liittyvät käytännöt ohjeistaa taloyhtiö.

Miksi en ole jo saanut etäluettavaa mittaria?

Etäluettavia vesimittareita vaihdetaan asiakkaille sitä mukaa, kun vanhat mittarit tulevat käyttöikänsä päähän. Vaihto etäluettavaan mittariin on asiakkaalle ilmainen, kun se tehdään määräaikaisvaihdon yhteydessä vesilaitoksen aloitteesta. Vaihtoa voi pyytää myös aikaisemmin, mutta silloin vesimittarin vaihto on laskutettavaa työtä, joka laskutetaan voimassa olevan hinnaston mukaisesti.

Miksi mittarinvaihdosta ilmoitetaan tekstiviestillä?

Vesilaitoksella ei ole avaimia kenenkään kiinteistöön, joten oven avauksesta sovitaan aina asiakkaan kanssa. Asiakkaat ovat kiitelleet tekstiviestillä tulevia ilmoituksia, koska ne antavat asiakkaille aikaa tarkastella omaa aikatauluaan, jonka jälkeen sopiva ajankohta mittarinvaihdolle voidaan sopia puhelimitse.